آیا نسبت دادن روایت یک معصوم به معصوم دیگر [مثلا نسبت دادن روایتی که از امیر مومنان (علیهمالسّلام) نقل شده به امام صادق (علیهم السّلام)] به صورت عمدی از مصادیق دروغ مبطل روزه محسوب می شود؟

آیا نسبت دادن روایت یک معصوم به معصوم دیگر [مثلا نسبت دادن روایتی که از امیر مومنان (علیهمالسّلام) نقل شده به امام صادق (علیهم السّلام)] به صورت عمدی از مصادیق دروغ مبطل روزه محسوب می شود؟

پاسخ

  • بهجت: روزه دار می تواند عمداً یا سهواً روآیتی را که منسوب به یکی از اهل بیت است، از قول امام دیگر یا از قول پیامبر اسلام نقل کند. [1]
  • صافی: اگر این نسبت غیر عمدی باشد و اشتباهاً به معصوم دیگر نسبت دهد، روزه اش باطل نمی شود. اما اگر از روی عمد و با توجه باشد، چون انتساب به معنای این است که حضرت خصوص این کلام را فرموده با اینکه شخص روزه دار می داند نفرموده، این نسبت دروغ است و روزه را باطل می کند. [2]

منابع:

  1. بهجت: استفتائات، ج2، س 2853.
  2. صافی: استفتائات سایت، احکام روزه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS